רפואה מונעת בראייה הסינית

חני חובל

אז החגים מאחורינו, הקיץ התל אביבי כבר מכריז על סיומו וגם הסתיו הקצרצר כבר מראה סימנים של חורף רציני המתרגש ובא לפתחנו. יעידו הקרמבואים בסופר והסחלב (עם כל התוספות כן..?!) שעוד יצוד אותנו בפתחן של בתי הקפה..

כמובן שאנחנו ננסה למשוך ולגרום לקיץ להישאר עוד קצת כי עוד לא החלפנו את הבגדים בארון אבל תכלס למה להתכחש לעניין? חורף זו העונה הכי רומנטית שיש ומה יותר כיף מלהצטנף תחת הפוך בבית אבן יפואי עתיק שמנסה להתחמם עם רדיאטור ולשתות כוס תה / שוקו מהבילה..?

אבל עמוק בפנים מנקר לו החשש מהכפור, השפעת, האף הנוזל ושאר מרעין בישין..

אז הנה אני כאן כדי לעזור קצת להתמודד עם המצב – בעזרת חכמה סינית עתיקה וכמה שנים טובות של ניסיון אישי עם מטופלים מסוגים שונים שעברו אצלי בקליניקה.

הרפואה הסינית מתייחסת לחודשי החורף כתקופה בשנה בה היקום מתכנס ונאגר פנימה, ולכן גם גוף האדם נדרש ליישר קו עם הטבע ולשמור על עצמו על ידי התכנסות פנימה, אגירה של החומר וניהול חסכוני של בזבזני אנרגיה למיניהם.

כדי להתאים את גופנו לתקופה, נתכונן בכמה מישורים מרכזיים:

תזונה

לחמשת הטעמים ישנה חשיבות גדולה ברפואה הסינית. הטעם המזוהה עם החורף הינו הטעם המר, מאכלים ומשקים בטעם מר –  מחזקים את אלמנט האש (חום) בגופנו. כגון: דוחן, גריסים, שעועית, פטריות, קולורבי, חסה, סלרי, חומץ ואצות (סושי בא טוב..).

להפחית עם הטעם המלוח – המלח משויך לאלמנט המים (הקור) בגוף, כדאי להגביר צריכה של תבלינים כגון: כורכום, כמון, פלפל שחור, הל, ציפורן, הנחשבים לחמימים יותר ומתאימים לתקופה.

לפתוח את הבוקר עם מאכל סמיך וחם  הממלא את הגוף באנרגיה. כגון: דייסת קוואקר / אורז / דוחן (עם קינמון, זה הכי טעים!).

המאכלים המומלצים במהלך היום: אם אתם עדיין קרניבורים – בשר כבש זו הבחירה המועדפת. לחילופין כדאי לשלב בארוחות שיפון, תמרים, דובדבנים ואגוזים.

לסיום היום כדאי לקנח עם תה מצמחים הנחשבים למחממים כדוגמת ג'ינג'ר וקינמון או לחילופין נענע ולואיזה המאזנים את התזונה החמה שצרכנו במהלך היום.

חשוב לשמור על איזון ולאכול את האוכל בטמפרטורה פושרת ולא רותחת. קיצוניות לא מיטיבה עם הגוף.

לבוש

גם במלתחה האישית שלנו יש לרפואה הסינית מה לומר. חשוב להגן על אזור הצוואר והגב (צעיף, חולצות נטולות מחשוף אחורי). אזורים אלו מהווים שער כניסה למערכות הפנימיות של הגוף ולכן חדירת קור ורוח דרכם משפיעה על כל הגוף.

עם זאת, הרפואה הסינית מציעה לא להתלבש יותר מדי חם אלא לשמור על חום גוף מאוזן.

חימום

בבית/במשרד- – הסקה, תנור ספירלות או רדיאטור עדיפים על מזגן ואמצעי חימום מלאכותיים אחרים, הגורמים לייבוש הריאות – המלחלחות הטבעיות של הגוף. גם כאן כדאי לשמור על טמפרטורה פושרת ולא קיצונית מדי.

 

שינה

הגענו לחלק הכייפי..

בחורף טוב לישון יותר! האנרגיה המתכנסת מסמלת שכדאי לתת לגוף לנוח ולישון כמה שיותר מוקדם אחרי השקיעה, ולקום אחרי שהשמש כבר האירה..

חורף חם ובריא לכולנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *